W3C ERCIM logo INRIA

World Wide Web Consortium Verhuist Europese Host naar ERCIM

Belangrijke rol INRIA bij het samenbrengen van twee internationale initiatieven

Contactpersonen W3C:
Noord- en Zuid-Amerika en Australië -- Janet Daly, <janet@w3.org>, +1.617.253.5884 or +1.617.253.2613
Europa -- Marie-Claire Forgue, <mcf@w3.org>, +33.492.38.75.94
Azië -- Saeko Takeuchi, <saeko@w3.org>, +81.466.49.1170
Contactpersoon INRIA:
Christine Genest, <christine.genest@inria.fr>, +33 1 39 63 57 29
Contactpersoon ERCIM:
Bruno Le Dantec, <bruno.le_dantec@ercim.org>, +33 4 92 38 50 40

(eveneens beschikbaar in het Engels, Frans, Japans, Duits, Italiaans, Grieks, Nederlands, Fins, Hongaars, Ivriet, Chinees (traditioneel), Chinees (vereenvoudigd), Koreaans, Arabisch, Zweeds, Tsjechisch, Noors, Slowaaks)

Adhesiebetuigingen zijn eveneens beschikbaar.

http://www.w3.org/ -- 27 november 2002 -- Het World Wide Web Consortium (W3C, het Institut National de Recherche en Informatique et Automatique (INRIA) en het European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) hebben gezamenlijk organisatorische veranderingen bekendgemaakt, die als doel hebben de onderzoeksverbanden in heel Europa te versterken teneinde de ontwikkeling van de Webtechnologie beter te ondersteunen.

De verhuizing van W3C's Europese Host van INRIA (Frankrijk) naar ERCIM vindt plaats op 1 januari 2003. Deze verandering stelt W3C in staat om de onderzoeksverbanden in Europa beter te benutten, terwijl het zijn historisch sterke band met INRIA, één van de oprichters van ERCIM, in stand houdt.

W3C heeft een historie als internationale organisatie, te beginnen bij INRIA

Sinds zijn oprichting in de Verenigde Staten op MIT's Laboratory for Computer Science in oktober 1994, heeft W3C ervoor gezorgd dat het World Wide Web zijn naam en belofte waarmaakt. Op aandringen van zijn directeur, Tim Berners-Lee, is W3C gelijkelijk aanwezig in Noord-Amerika, Europa en Azië. W3C wijst instellingen zonder winstoogmerk aan om te dienen als regionaal hoofdkwartier en om fysieke locaties voor personeelsbezetting te leveren. Deze instellingen worden aangegeven als "W3C-hosts."

Toen INRIA in april 1995 werd uitverkoren tot eerste Europese host van W3C, had W3C 50 leden in 4 landen; het enige Europese land met W3C-leden was toen het Verenigd Koninkrijk. INRIA leverde duidelijke en onmiddellijke voordelen, zorgde voor een bekendheidscampagne voor W3C en wierf vele leden in Frankrijk en de rest van Europa. In de daarop volgende zeven jaar trok INRIA met zijn financiële en andere middelen zowel nieuwe leden als technisch personeel voor W3C aan. Ook leverde het cruciale verbindingen met Europese onderzoeksgroepen. Vandaag zijn meer dan 450 organisaties lid van W3C, met vertegenwoordigingen in bijna elk Europees land.

In die tijd ontving W3C financiële steun van de Europese Commissie om een netwerk van kantoren op te zetten, aanvankelijk met INRIA-personeel. Momenteel heeft -3C mondiaal 13 kantoren, waarvan 9 in Europa. Die kantoren werken met W3C-hosts, bevorderen lokale talen, daarmee de geografische basis van W3C verbredend, en stimuleren internationale participatie in W3C-activiteiten. Zeven van de Europese kantoren zijn al in ERCIM-instituten gehuisvest, waaronder CWI (Benelux), Fraunhofer IMK (Duitsland + Oostenrijk), FORTH (Griekenland), MTA SZTAKI (Hongarije), CNR (Italië), SICS (Zweden) en CCLRC (Verenigd Koninkrijk + Ierland).

Verhuizen van INRIA naar ERCIM ligt voor de hand bij Europese expansie

Aangezien het Web zich heeft ontwikkeld tot een steeds belangrijker en breder verspreid instrument voor de industrie, de universitaire wereld, de overheden en hun burgers, is er een uitgesproken noodzaak voor een nog veelzijdiger infrastructuur en ondersteuningsnetwerk. Het vestigen van de Europese basis van W3C bij ERCIM zal alle betrokkenen tot voordeel zijn.

"INRIA leverde de noodzakelijke fundamenten voor een Europees aandeel bij de ontwikkeling van de Webinfrastructuur en nu hebben we de kans om uit te breiden en een nieuwe fase in te gaan" verklaarde Bernard Larrouturou, president van INRIA. "Het verhuizen van de host naar ERCIM is consistent met onze cultuur van het kweken van nieuwe initiatieven en onze verplichting om de Europese IT-gemeenschap te versterken. Het zal ons in staat stellen om zowel de sterke band met W3C bij INRIA te behouden als uit te breiden in de richting van de onbeperkte middelen van een pan-Europees netwerk van onderzoekinstellingen - waar zowel ERCIM als W3C van profiteren."

W3C's verhuizing naar ERCIM opent nieuwe perspectieven voor de integratie van webonderzoek en industrie in Europa

ERCIM werd in 1989 opgericht door INRIA, GMD (nu gefuseerd met de Fraunhofer Gesellschaft) en het CWI (Centrum voor Wiskunde en Informatica, Nederland) met als doel een Europees consortium zonder winstoogmerk, dat gericht is op de bevordering van informatica en toegepaste wiskunde.

Momenteel zijn 16 landen vertegenwoordigd in ERCIM. Een lidinstelling moet een toonaangevende onderzoekorganisatie in eigen land zijn met uitstekende banden met de nationale en internationale onderzoeksgemeenschap. Alle ERCIM-leden zijn nationale centra, niet afhankelijk van commerciële connecties. Elk ERCIM-lid heeft een sterke inbreng in de onderzoekprogramma's van de Europese Unie en in gezamenlijke projecten met kleine en middelgrote ondernemingen, alsmede met grote industriële bedrijven.

ERCIM is een Europees Economisch Samenwerkingsverband (EESV), een Europese rechtspersoon. Gerard van Oortmerssen, directeur van het CWI (Nederland), is de huidige ERCIM-president en Bernard Larrouturou, bestuursvoorzitter van INRIA, treedt op als algemeen directeur van ERCIM.

"De directeuren van ERCIM wisten natuurlijk al van het bestaan van W3C. ERCIM-lidinstellingen zijn in W3C-werkgroepen actief geweest en verschillende ervan doen dienst als W3C-kantoor," vertelde Gerard van Oortmerssen. "Als een netwerk van IT-onderzoekcentra omvat ERCIM meer dan 10000 onderzoekers. W3C zal van dit reservoir aan expertise profiteren. Voor W3C houdt deze verandering een kans in om samenwerking op wereldschaal te verbeteren."

"Het Web wordt sterker en van groter nut, als men zich metterdaad ertoe zet om inzake de ontwikkeling van Webtechnologie internationaal aanwezig te zijn en daardoor invloed uit te oefenen," verklaarde Tim Berners-Lee, directeur van W3C. "Voor W3C betekent dit één hoofdkwartier - http://www.w3.org/ - ondersteund door drie mondiale partners - MIT, de Universiteit van Keio en INRIA. De verhuizing van INRIA naar ERCIM draagt in zich het potentieel van explosieve groei en synergieën van Webtechnologieën overal in Europa."

Over het World Wide Web Consortium (W3C)

W3C is opgericht om het Web tot zijn volle potentieel te ontwikkelen door gemeenschappelijke protocollen te ontwikkelen die zijn evolutie bevorderen en de interoperabiliteit garanderen. Het is een internationaal industrieconsortium dat gezamenlijk geleid wordt door het MIT Laboratory for Computer Science (MIT LCS) in de VS, INRIA in Frankrijk en de Universiteit van Keio in Japan. Door het Consortium verleende diensten omvatten o.m.: een archief met informatie over het World Wide Web voor ontwikkelaars en gebruikers, en verscheidene prototype- en voorbeeldtoepassingen om het gebruik van nieuwe technologie te demonstreren. Momenteel zijn ongeveer 450 organisaties lid van het Consortium. Voor meer informatie zie http://www.w3.org/

Over ERCIM

Het European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) is een organisatie die zich toelegt op de bevordering van Europees onderzoek en ontwikkeling op het gebied van de informatica en toegepaste wiskunde. Zijn zestien nationale lidinstellingen streven ernaar de samenwerking binnen de Europese onderzoekgemeenschap te verstevigen en die met de Europese industrie te verhogen.

Over INRIA

Sinds zijn oprichting in 1967 werkt het Franse Institut National de Recherche en Informatique et Automatique in het hart van de informatiemaatschappij en kanaliseert het de vaardigheden van alle Franse onderzoek- en opleidingsorganisaties die actief zijn op het gebied van exacte wetenschappen en informatica. Dientengevolge wordt de helft van de 95 projecten die momenteel bezig zijn gezamenlijk uitgevoerd met de universiteiten, vooraanstaande scholen en onderzoeksorganisaties.

INRIA speelt een doorslaggevende rol in vier onderzoeksgebieden: INRIA is actief betrokken bij programma's voor overdracht van technologie: het heeft 600 contracten met de industrie afgesloten en zo'n 60 privé-ondernemingen in het leven geroepen, met name door middel van zijn dochteronderneming INRIA-Transfert, financier van vier zaaifondsen: I-Source 1&2 op het gebied van ICST, C-Source (Multimedia) en T-Source (Telecommunicatie). Voor meer informatie over INRIA, zie: http//www.inria.fr