Lijst van IJkpunten voor de Richtlijnen Toegankelijkheid
Web Content 1.0
-
Engelse versie:
-
http://www.w3.org/TR/1999/WAI-WEBCONTENT-19990505/ijkpunt-lijst
-
(
platte tekst,
postscript,
pdf)
-
Dit document is een appendix bij:
-
http://www.w3.org/TR/1999/WAI-WEBCONTENT-19990505
-
Meest recente versie van Richtlijnen Toegankelijkheid
Web Content 1.0:
-
http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT
-
Redactie:
-
Wendy Chisholm,
Trace R & D Center, University of Wisconsin -
Madison
Gregg Vanderheiden, Trace R & D
Center, University of Wisconsin - Madison
Ian Jacobs, W3C
Copyright © 1999
W3C (MIT, INRIA, Keio), Alle Rechten
Voorbehouden. W3C-regels betreffende
aansprakelijkheid,
handelsmerk,
documentgebruik en
softwarelicentiëring zijn van toepassing.
Dit document is een appendix bij de W3C-"Richtlijnen Toegankelijkheid
Web Content 1.0". Het levert een lijst van alle
ijkpunten uit de Richtlijnen Toegankelijkheid Web Content
1.0, ingedeeld naar begrip, als een checklist voor
Webcontentontwikkelaars. Zie ook het Richtlijnen-document
voor inleidende informatie, informatie over verwante
documenten, een verklarende woordenlijst van termen, en wat
dies meer zij.
Deze lijst kan worden gebruikt om een pagina of site te
beoordelen op toegankelijkheid. Geef voor elk ijkpunt aan
of eraan is voldaan, niet voldaan of dat het niet van
toepassing is.
Een lijst in
tabelvorm van de ijkpunten is ook beschikbaar.
Dit document is geproduceerd als onderdeel van het Web Accessibility
Initiative. Het doel van de WAI Web Content Guidelines
Working Group wordt besproken in het handvest van
de Working Group .
Dit document is een appendix bij een document dat is
beoordeeld door W3C-leden en andere geïnteresserde
partijen en gefiatteerd door de Directeur als
W3C-Aanbeveling. Dit is een stabiel document en kan
gebruikt worden als referentiemateriaal of geciteerd als
een normatieve referentie uit een ander document. W3C's rol
in het doen van de Aanbeveling is de aandacht vestigen op
de specificatie en het bevorderen van een brede
verspreiding. Dit verbetert de functionaliteit en het
universele karakter van het Web.
Een lijst van actuele W3C-Aanbevelingen en andere
technische documenten kan worden aangetroffen in http://www.w3.org/TR.
Dit document is geproduceerd als onderdeel van het Web Accessibility
Initiative. Het doel van de WAI Web Content Guidelines
Working Group wordt besproken in het handvest van
de Working Group .
Stuur s.v.p. commentaar op dit document naar
wai-wcag-editor@w3cnl.nl.
Prioriteiten
De Werkgroep heeft aan elk ijkpunt een prioriteit toegekend
afhankelijk van het effect van het ijkpunt op de
toegankelijkheid.
-
[Prioriteit 1]
-
Een Webontwikkelaar moet aan dit ijkpunt
voldoen. Anders zal het voor één of meer
groepen onmogelijk blijken om toegang te krijgen tot de
informatie in het document. Voldoen aan dit ijkpunt is
een eerste vereiste voor sommige groepen om Webdocumenten
te kunnen gebruiken.
-
[Prioriteit 2]
-
Een Webontwikkelaar wordt geadviseerd te
voldoen aan dit ijkpunt. Anders zal het voor
één of meer groepen moeilijk blijken om
toegang te krijgen tot de informatie in het document.
Voldoen aan dit ijkpunt zal belangrijke obstakels
verwijderen voor sommige groepen om Webdocumenten te
kunnen gebruiken.
-
[Prioriteit 3]
-
Een Webontwikkelaar mag voldoen aan dit
ijkpunt. Anders zal het voor één of meer
groepen wat lastig blijken om toegang te krijgen tot de
informatie in het document. Voldoen aan dit ijkpunt zal
het makelijker maken voor sommige groepen om
Webdocumenten te kunnen gebruiken.
Sommige ijkpunten specificeren een prioriteitsniveau dat
onder zekere (aangegeven) voorwaarden kan veranderen.
IJkpunten met Prioriteit 1
Algemeen (Prioriteit 1)
-
1.1 Lever een tekstequivalent voor elk
niet-tekstueel element (bijvoorbeeld via "alt",
"longdesc" of in element-content). Dit omvat:
afbeeldingen, grafische representaties van tekst (met
inbegrip van symbolen), image maps, animaties
(bijvoorbeeld GIF-animaties), applets en
programma-objecten,
ascii-kunst, frames, scripts, afbeeldingen voor
bullets, spacers, grafische knoppen, geluiden (met of
zonder gebruikersinteractie gespeeld), afzonderlijke
geluidsbestanden, geluidssporen van video en video zelf.
-
2.1 Zorg ervoor dat alle informatie die met
behulp van kleur wordt overgebracht ook beschikbaar is
zonder kleur, bijvoorbeeld uit de context of uit de
opmaak.
-
4.1 Geef duidelijk veranderingen aan in de
natuurlijk taal van de documenttekst en van alle
tekstequivalenten (bijvoorbeeld
onderschriften).
-
6.1 Organiseer documenten zo dat ze zonder style
sheets gelezen kunnen worden. Als bijvoorbeeld een
HTML-document wordt weergegeven zonder bijbehorende style
sheets, moet het nog steeds mogelijk zijn om het document
te lezen.
-
6.2 Zorg ervoor dat equivalenten voor dynamische
content worden geactualiseerd, als de dynamische content
verandert.
-
7.1 Geef het scherm geen gelegenheid om te
flikkeren totdat user agents gebruikers in staat stellen
flikkering te sturen.
-
14.1 Gebruik de duidelijkste en simpelste taal
die zich leent voor de content van een site.
En als je afbeeldingen en image maps gebruikt (Prioriteit
1)
-
1.2 Lever tevens tekstlinks voor ieder actief
gebied van een server-side image map.
-
9.1 Lever client-side image maps in plaats van
server-side image maps behalve waar de gebieden niet
kunnen worden gedefinieerd met behulp van een beschikbaar
geometrisch model.
En als je tabellen gebruikt (Prioriteit 1)
-
5.1 Voor tabellen met data: geef rij- en
kolom-headers aan.
-
5.2 Gebruik voor datatabellen met twee of meer
logische niveaus van rij- of kolomheaders opmaak om data-
en headercellen te associëren.
En als je frames gebruikt (Prioriteit 1)
-
12.1 Geef elk frame een titel, zodat je
identificatie en navigatie van een frame vergemakkelijkt.
En als je applets en scripts gebruikt (Prioriteit 1)
-
6.3 Zorg ervoor dat pagina's bruikbaar zijn, als
scripts, applets of andere programma-objects uitstaan of
niet worden ondersteund. Als dit niet mogelijk is, lever
dan equivalente informatie op een alternatieve
toegankelijke pagina.
En als je multimedia gebruikt (Prioriteit 1)
-
1.3 Totdat user agents automatisch de tekst van
een beeldspoor hardop kunnen voorlezen kan je een
auditieve beschrijving geven van de belangrijke
informatie van het beeldspoor van een
multimediapresentatie.
-
1.4 Voor iedere tijdgerelateerde
multimediapresentatie, bijvoorbeeld een (animatie)film,
kan je equivalente alternatieven synchroniseren
(bijvoorbeeld onderschriften of auditieve beschrijvingen
van het beeldspoor) met de presentatie.
En als al het overige niet lukt (Prioriteit 1)
-
11.4 Als je ondanks alle inspanningen geen toegankelijke pagina kan
creëren, lever dan een link naar een alternatieve
pagina die W3C-technologieën gebruikt, toegankelijk
is, equivalente
informatie (of functionaliteit) heeft en even vaak wordt
geactualiseerd als de ontoegankelijke (oorspronkelijke)
pagina.
IJkpunten met Prioriteit 2
Algemeen (Prioriteit 2)
-
2.2 Zorg ervoor dat combinaties van voorgrond-
en achtergrondkleur voldoende contrast geven, als ze
gezien worden door iemand met kleurenblindheid of als ze
op een zwart-wit beeldscherm zijn te zien.
[Prioriteit 2 voor afbeeldingen, Prioriteit 3
voor tekst].
-
3.1 Als er een geschikte opmaaktaal bestaat,
gebruik dan liever opmaak dan afbeeldingen om informatie
over te brengen.
-
3.2 Creëer documenten die zich conformeren
aan een gepubliceerde formele grammatica.
-
3.3 Gebruik style sheets om de layout en de
presentatie te sturen.
-
3.4 Gebruik liever relatieve eenheden dan
absolute eenheden als je in markuptalen waarden toekent
aan attributen en eigenschappen in style sheets.
-
3.5 Gebruik headerelemenen om de
documentstructuur over te brengen en gebruik ze volgens
de specificatie.
-
3.6 Maak lijsten en lijstelementen op de juiste
manier op.
-
3.7 Opmaak citaten. Gebruik het citaat-element
niet om formatteringseffecten te bereiken, zoals
inspringen.
-
6.5 Zorg ervoor dat dynamische content
toegankelijk is of lever een alternative presentatie of
pagina.
-
7.2 Laat de content niet knipperen (i.e.
verander de presentatie in een regelmatig tempo, zoals
aan- en uitzetten) totdat user agents gebruikers in staat
stellen het knipperen te sturen.
-
7.4 Creëer geen periodiek zelfverversende
pagina's totdat user agents de mogelijkheid bieden die
zelfverversing te stoppen.
-
7.5 Gebruik geen opmaak om pagina's automatisch
te redirecten totdat user agents de mogelijkheid leveren
om auto-redirect te stoppen. Configureer in plaats
daarvan de server om redirects uit te voeren.
-
10.1 Totdat user agents gebruikers toestaan om
het ongewild openen van nieuwe vensters uit te zetten, is
het beter om geen pop-ups of andere vensters te laten
verschijnen en het actuele venster niet te veranderen
zonder de gebruiker daarover te informeren.
-
11.1 Gebruik W3C-technologieën als ze
beschikbaar zijn en geschikt voor een klus en gebruik de
jongste versies als ze ondersteuend worden.
-
11.2 Vermijd afgekeurde eigenschappen van
W3C-technologieën.
-
12.3 Verdeel grote blokken informatie onder in
meer beheersbare groepen, waar dit natuurlijk en juist
is.
-
13.1 Identificeer duidelijk het doel van elke
link.
-
13.2 Lever metadata om semantische informatie
toe te voegen aan pagina's en sites.
-
13.3 Geef informatie over de algemene layout
van een site (bijvoorbeeld een site map of een
inhoudsopgave).
-
13.4 Gebruik navigatiemechanismen op een
consistente wijze.
En als je tabellen gebruikt (Prioriteit 2)
-
5.3 Gebruik geen tabellen voor layout, tenzij
de tabel ook zinvol is bij linearisering. Lever anders,
als de tabel geen betekenis heeft een gelijkwaardig
alternatief (bijvoorbeeld een gelineariseerde versie.
-
5.4 Als een tabel wordt gebruikt voor layout,
gebruik dan geen structurele opmaak om visueel te
formatteren.
En als je frames gebruikt (Prioriteit 2)
-
12.2 Beschrijf het doel van frames en hoe
frames met elkaar te maken hebben, als het niet uit
frametitels alleen blijkt.
En als je formulieren gebruikt (Prioriteit 2)
-
10.2 Totdat user agents expliciete associaties
tussen labels en formulierelementen ondersteunen, is het
verstandig om bij alle formulierelementen met impliciet
geassocieerde labels ervoor te zorgen dat de label netjes
is gepositioneerd.
-
12.4 Associeer labels expliciet met hun
besturingsmechanismen
En als je applets en scripts gebruikt (Prioriteit 2)
-
6.4 Zorg er in het geval van scripts en applets
voor dat event handlers onafhankelijk zijn van het
invoerapparaat.
-
7.3 Vermijd beweging in pagina's totdat user
agents gebruikers in staat stellen bewegende content te
bevriezen.
-
8.1 Maak programma-elementen als scripts en
applets direct toegankelijk of compatibel met
hulptechnologieën [Prioriteit 1 als functionaliteit
belangrijk is en niet elders gepresenteerd, anders
Prioriteit 2.]
-
9.2 Zorg ervoor dat elk element dat zijn eigen
interface heeft aangestuurd kan worden op een
apparaatonafhankelijke manier.
-
9.3 Specificeer voor scripts liever logische
event handlers dan apparaatafhankelijke event handlers.
IJkpunten met Prioriteit 3
Algemeen (Prioriteit 3)
-
4.2 Specificeer de uitwerking van elke
afkorting of van elk acroniem in een document waar die
het eerst voorkomt.
-
4.3 Geef de voornaamste natuurlijke taal van
een document aan.
-
9.4 Creëer een logische volgorde van tabs
door middel van links, formulierbesturing en objecten.
-
9.5 Lever voor belangrijke links shortcuts (met
inbegrip van die in client-side image maps,
formulierbesturingen en groepen van formulierbesturing.
-
10.5 Totdat user agents (met inbegrip van
hulpechnologieën) aan elkaar grenzende links apart
kunnen weergeven is het beter om tussen aan elkaar
grenzende links afdrukbare karakters te zetten die geen
link zijn (omgeven door spaties).
-
11.3 Lever informatie zó dat gebruikers
documenten kunnen ontvangen volgens hun eigen voorkeur
(bijvoorbeeld taal, soort content, etc.)
-
13.5
Lever navigatiebalken om navigatiemechanismen te
accentueren en toegang ertoe te geven.
-
13.6 Groepeer gerelateerde links, identificeer
de groep (voor user agents) en lever een manier om de
groep over te slaan totdat user agents dit ook kunnen.
-
13.7 Als zoekfuncties worden geleverd, maak dan
voor verschillende voorkeuren en niveaus van
deskundigheid verschillende zoeksoorten.
-
13.8 Plaats onderscheidende informatie aan het
begin van headings, alinea's, lijsten, etc.
-
13.9 Lever informatie over
documentverzamelingen (i.e., documenten die meervoudige
pagina's bevatten.)
-
13.10 Lever een middel om ASCII-kunst van meer
dan één regel over te slaan.
-
14.2 Vul tekst aan met grafische of auditieve
presentaties waar ze het begrijpen van de pagina zullen
vergemakkelijken.
-
14.3 Creëer een presentatiestijl die
consistent is door de pagina's heen.
En als je afbeeldingen en image maps gebruikt (Prioriteit
3)
-
1.5 Totdat user agents tekstequivalenten voor
client-side image map links kunnen weergeven, kan je
tevens tekstlinks leveren voor elke actief gebied van een
client-side image map.
En als je tabellen gebruikt (Prioriteit 3)
-
5.5 Lever samenvattingen voor tabellen.
-
5.6 Lever afkortingen voor headerlabels.
-
10.3 Totdat user agents (met inbegrip van
hulptechnologieën) parallelle tekst correct
weergeven is het verstandig om een
lineairetekstalternatief te geven (op dezelfde pagina of
een andere) voor alle tabellen die tekst in
parallelle kolommen weergeven.
En als je formulieren gebruikt (Prioriteit 3)
-
10.4 Totdat user agents lege invoerelementen
correct kunnen verwerken is het beter om
plaatsvervangende standaardtekst in invoervelden en
tekstvelden neer te zetten.