W3C lanceert Web Payments Initiative

- Een kans voor de industrie om fraude te verminderen, usability te verbeteren en innovatie aan te moedigen

Het World Wide Web Consortium (W3C) kondigde op 15 oktober een nieuw initiatief aan om betalingen naadloos te integreren met het Open Web Platform. W3C roept alle belanghebbenden op uit de industrie –zoals banken, credit card maatschappijen, overheden, operators van mobiele netwerken, providers van betaaloplossingen, technologiebedrijven, retailers en content creators – om toe te treden tot de nieuwe Web Payments Interest Group en gebruik te maken van de unieke mogelijkheden van het Web om de diversiteit in ecosystemen te overbruggen en gebruikers overal, op elk apparaat, te bereiken. Dit zal nieuwe business opportunities tot gevolg hebben, een betere gebruikerservaring voor online transacties, minder fraude en verhoogde interoperabiliteit tussen traditionele oplossingen en toekomstige innovaties in het betalingsverkeer.

"De Federal Reserve werkt met diverse deelnemers en organisaties om het betalingssysteem zodanig te verbeteren dat het veiliger, sneller, efficiënter en toegankelijker voor iedereen wordt," zei Claudia Swendseid, senior vice- president bij de Federal Reserve Bank of Minneapolis. "We waarderen de inspanningen van W3C in dit verband en kijken ernaar uit om deel te nemen aan de nieuwe Web Betalingen Interest Group."

Grote uitdagingen maar groot potentieel voor wereldwijde E-Commerce E-Commerce is bloeiend en er is voorspeld dat het dit jaar 1,471 biljoen dollar bereikt, een stijging van bijna 20% ten opzichte van vorig jaar. Volgens Forrester Research zal een derde van de transacties op een mobiel apparaat plaatsvinden. En toch staat er een aantal obstakels in de weg van nog sterkere groei op die apparaten.

De eerste is bruikbaarheid. Mensen die online winkelen voegen items toe aan hun winkelwagentjes, maar ze voltooien hun aankopen zelden. Kleine schermen en kleine toetsenborden, gecombineerd met de gebruikelijke verplichting om een account aan te maken en persoonlijke gegevens met onbekende handelaars te delen zijn enkele van de redenen dat het gemiddelde aandeel van het achterlaten van winkelwagentjes op mobiele apparaten 97% is.

Een tweede reden is fraude. High-profile verhalen van massale diefstal van creditcardnummers hebben zowel de ontoereikendheid van hedendaagse benaderingen om gevoelige informatie te delen aangetoond , als de hoge kosten. De mate van fraude in ‘Card Not Present’ transacties (zoals gebruikelijk bij transacties via websites) is tien keer hoger dan wanneer fysieke kaarten worden gebruikt. Deze risico's moeten worden aangepakt om e-commerce te laten bloeien.

“Vandaag de dag hebben gestolen betaalgegevens alle andere zorgen van consumenten wereldwijd overtroffen bij het on-line winkelen”, zegt Michel Leger, Ingenico Group. “Het samenbrengen van alle belanghebbenden in deze Interest Group is dé kans om open standaarden te creëren die online fraude zullen minimaliseren, het consumentenvertrouwen verhogen en de winkelervaring verbeteren. Door allemaal samen te werken zullen we in staat zijn om het op een goede manier te doen.”

Omdat het web op zo’n grote schaal beschikbaar is, heeft het versterken van ondersteuning voor betalingen de potentie niet alleen om de bruikbaarheid te verbeteren en het risico op fraude te verminderen, maar ook om nieuwe kansen voor bedrijven en consumenten te creëren op gebieden zoals coupons en loyalty programma's en crypto-valuta. Door middel van mobiele applicaties, kan het Web ook ‘brick and mortar’ transacties veiliger en gemakkelijker maken. Hoewel we innovatie in mobiele betalingssystemen zien, maakt het gebrek aan standaarden het moeilijker om af te stemmen op nieuwe betalingsbenaderingen (zoals crypto- valuta's) of nieuwe betalingsproviders. Verder compliceren versnipperde omgevingen voor regelgeving het betalingslandschap.

Betalingen integreren in het Open Web Platform
Om ons begrip van deze uitdagingen te verdiepen en oplossingen in Open Web Platform te integreren, heeft W3C een Web Payments Interest Group, onder leiding van Erik Anderson (Bloomberg) en David Ezell (Association for Convenience & Fuel Retailing) gecharterd.

Wereldwijde stakeholders uit alle delen van de industrie zullen use cases en scenario's opsommen voor onderwerpen zoals online betalingen, off-line betalingen, ‘floor-limits’, de rol van regelgeving op de technologie, internationale low-value remittances, algemeen retail betalingsverkeer, factuurbetalingen en terugkerende betalingen aan nutsbedrijven. De groep zal de huidige lacunes bestuderen in de Webtechnologie met betrekking tot de bruikbaarheid, veiligheid en privacy, en nieuwe werk aanbevelen om die lacunes op te vullen. Omdat een succesvolle integratie van de betalingen in het web uitgebreide samenwerking vereist, zal de Interest Group eveneens contact leggen met andere organisaties in de betalingsindustrie die gebruik maken van Webtechnologieën op één lijn te brengen en de interoperabiliteit op een wereldwijde schaal te bevorderen.

Meer informatie
Voor het hele persbericht inclusief testimonials, zie het Web Payments persbericht op de centrale W3C-website (Engelstalig).